Skip to main content

2.2. Dešavanja na državnom planu:

U početku u novoj Državi SHS nisu postojali zakoni o verskim pitanjima. U Kraljevini Srbiji, Srpska pravoslavna crkva je bila vladajuća crkva sa ogromnom većinom; zato je ona bila i državna Crkva i državna religija. Nove okolnosti su, međutim, zadale ogroman teret ministarstvu vere, koja je imala za zadatak da sačini zakone o verskim pitanjima. Do daljnjih mera važila su samo načela iz Ustava.

„Član 12. Vidovdanskog ustava (29. juli 1921. godine), odnosno tzv.“kancel-paragraf“ opisuje verska načela Beogradskog ustava. Taj član na prvi pogled zvuči veoma liberalno.  Zbog važnosti za našu regiju, tj. južne krajeve bivše Ugarske  prenosim ga doslovno: Ujemčava se sloboda vere i savesti. Usvojene veroispovesti ravnopravne su pred zakonom i mogu svoj verozakon javno ispovedati. Usvajaju se one vere, koje su u ma kom delu Kraljevine već dobile zakonsko priznanje. Druge vere mogu biti priznate samo zakonom. Usvojene i priznate vere samostalno uređuju svoje unutrašnje verske poslove i upravljaju svojim zakladama i fondovima u granicama zakona.[1]

Za vođenje poslova između religija i državne vlasti u Beogradu postoji posebno centralno ministarstvo za verska pitanja. Ministarstvo ima četiri odeljenja:

A)     Predsedničko odeljenje, koji upravlja  personalnim poslovima i poslovima verskih zajednica, koji nisu poslovi katolika, grkokatolika i muslimana, (jevrejska, dva protestantska, starokatolička i nazareni),

B)     Grko-katoličko odeljenje,

C)     Rimokatoličko odeljenje,

D)     Odeljenje muslimanske verske zajednice

U Jugoslaviji dugi niz godina nisu postojali zakoni o verskim zajednicama, niti zakoni koji bi regulisali odnose između verskih zajednica, niti između verskih zajednica i države. Prve predloge zakona pripremio je srpski sveštenik dr. Vojislav Janić, bivši ministar za verska pitanja, na osnovu kraljevskog ukaza.

Ravnopravnost obezbeđen Ustavom i brojčana struktura religija zabranjuju državnu religiju. S druge strane, potpuno odvajanje države i crkve je nemoguće zbog vladajuće tradicije i postojećeg prava: kod Srba je mnogo prisnija veza između verske i nacionalne svesti. Crkva i država su neraskidive. S druge strane, isključeno je i to da crkva napušta najvišu državnu kontrolu, obzirom na snažnu političku vlast katolicizma.

A opet sa druge strane, „devet religija priznatih od strane države deli se između čak 12 nacija. Može se zamisliti sa kojim teškoćama se suočilo donošenje zakona o verskim pitanjima, što je trebao da zadovolji svačije interese.“[2]

Zbog toga je vladao haos oko donošenja zakona o verskim pitanjima.

 

 


[1] In: Godišnjak Mađara (Magyarság Évkönyve), str. 80.

 

[2] „Erinnert man sich daran, daß sich die neun staatlich anerkannten Konfessionen auf nicht weniger als 12 Nationen verteilen, so mag man sich eine Vorstellung von der Schwierigkeit der konfessionellen Geseßgebung, die jedem das Seine geben soll, machen.” – In: Festbuch, str. 23.

Crkvene zajednice
Bački Jarak
/sites/default/files/2021-01/K1_Kirche_Jarek_Bild_von_Mama-4fc00770.jpg
/sr/backi-jarak
Bačko Dobro Polje
/sites/default/files/2021-01/Ba%C4%8Dko%20Dobro%20Polje.jpg
/sr/backo-dobro-polje
Bečej
/sites/default/files/2020-03/1_0.jpg
/sr/becej
Beograd
/sites/default/files/2020-03/beograd_0.jpg
/sr/beograd
Feketić
/sites/default/files/2020-03/feketic.jpg
/sr/feketic
Kać
/sr/kac
Kikinda
/sites/default/files/2020-03/kikinda_0.jpg
/sr/kikinda
Kucura
/sr/kucura
Kula - Crvenka
/sites/default/files/2020-03/cservenka_0.png
/sr/kula-crvenka
Nadalj - Turija
/sr/nadalj-turija
Nova Pazova
/sites/default/files/2021-01/%C3%9Ajp%C3%A1zova.png
/sr/nova-pazova
Novi Bečej
/sites/default/files/2020-03/ujbecse_0.jpg
/sr/novi-becej
Novi Sad
/sr/novi-sad
Pančevo
/sites/default/files/2020-03/pancsova_0.jpg
/sr/pancevo
Ravno Selo
/sites/default/files/2020-03/sove_ravno_selo_village_street_and_protestant_churches_in_1925_0.jpg
/sr/ravno-selo
Savino Selo
/sites/default/files/2021-01/33521404.jpg
/sr/savino-selo
Sombor
/sites/default/files/2020-03/img_6034.jpg
/sr/sombor
Stari Vrbas
/sr/stari-vrbas
Subotica
/sites/default/files/2020-03/szabadka_0_0.jpg
/sr/subotica
Vrbas
/sites/default/files/2020-03/3.png
/sr/vrbas
Vršac
/sites/default/files/2021-01/Bela%20Crkva%20xxxx.jpg
/sr/vrsac
Zemun
/sites/default/files/2021-01/unnamed.jpg
/sr/zemun
Zrenjanin
/sites/default/files/2021-01/Zrenjanin%20slovacka-evangelisticka-crkva-52605f927d6b4.jpg
/sr/zrenjanin

2024. Fеbruar

Pon Uto Srе Čеt Pеt Sub Nеd
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
3
 
 
 
Pratite nas
 

Facebook stranice:

Bajsa Vrbas Kula

 

 

Duhovna hrana

Starješina izabranoj gospođi i djeci njezinoj, koju ja volim u istini, i ne samo ja, nego i svi koji su poznali istinu, Radi istine koja ostaje u nama i s nama će biti vavijek: Da bude s vama blagodat, milost, mir od Boga Oca i od Gospoda Isusa Hrista, Sina Očeva, u istini i ljubavi. Obradovah se veoma što sam našao neke od djece tvoje da hode u istini, kao što primismo zapovijest od Oca. A sad, molim te, gospođo, ne kao da ti novu zapovijest pišem, nego koju imadosmo od početka, da ljubimo jedni druge. A ovo je ljubav: da hodimo po zapovijestima njegovim. Ovo je zapovijest, kako čuste od početka, da po njoj hodite. Jer mnoge varalice iziđoše u svijet, koji ne priznaju Isusa Hrista da je došao u tijelu; takav je varalica i antihrist. Čuvajte se, da ne izgubimo ono što uradismo, nego da primimo potpunu platu. Svaki koji prestupa i ne ostaje u učenju Hristovom, taj Boga nema; a koji ostaje u učenju Hristovom, on ima i Oca i Sina. Ako neko dolazi k vama i ovo učenje ne donosi, ne primajte ga u kuću i ne pozdravljajte se. Jer ko se pozdravlja s njim, učestvuje u njegovim zlim djelima.”

 

( 2 Jn, 1-11 )
megvalosult a BGA alap tamogatasaval
BGA alap