Skip to main content

3. PONOVNA ORGANIZACIJA NEMAČKE EVANGELIČKE HRIŠĆANSKE CRKVE AUGSBURŠKOG VEROISPOVEDANJA U FEDERATIVNOJ NARODNOJ REPUBLICI JUGOSLAVIJI:

U vreme formiranja nove jugoslovenske države, naselja sa čistim nemačkim stanovništvom u južnim krajevima bivše Ugarske više nisu postojala. U Vojvodini, gde je u odnosu na južne krajeve bivše Ugarske, broj nemačkog stanovništva  bio najveći, čitave crkvene opštine su nestale ili uništene zajedno sa vernicima i crkvama. Nemačke evangeličke vernike, dakle, možemo naći samo u onim crkvenim opštinama, gde su i do sada živeli zajedno sa Mađarima, i na žalost, u još uvek postojećim sabirnim logorima. Od početka 1946. godine Nemci su predstavljali radnu snagu za iznajmljivanje za dnevnicu od  50-80 dinara. U 1947.-1948. godini logori su morali biti pozatvarani, ali bivše zarobljenike su i dalje obavezali  za tzv. trogodišnji „rad po ugovoru“. Nakon toga usled ponovljenog posredovanja internacionalne organizacije Crvenog krsta, lica koja su udovoljila radu po ugovoru, mogla su u krugu svoje porodice otići za Nemačku ili Austriju, ali bilo je potrebno da se oni za pozamašnu sumu novca iskupe iz jugoslovenskog državljanstva.

        Broj Mađara je takođe znatno smanjen.  Oni koji su ostali, nastavili su svoj život i služenje u svom rodnom kraju, u Vojvodini.

        1945. godine, s obzirom na okolnosti, iz naziva crkve moralo se brisati ime „nemačka“. Međutim, crkveni život se morao nastaviti, šta više, život preostalih mađarskih i mađarsko-nemačkih crkvenih opština se morao intenzivno ponovno organizovati s obzirom na ogromne izazove. U najranijim dokumentima pronalazimo nazive Mađarska Evangelička Crkva u Jugoslaviji i Evangelička Hrišćanska Crkva, verovatno kao prelazno rešenje, do objavljivanja novih državnih zakona i pravilnika, koja se odnose na Crkvu. Na čelu Crkve nalazio se superintendent Ferenc Šoštarec, dosadašnji subotički glavni senior.

        1946. godine Ištvan Čepčanji [Csepcsányi István], sveštenik iz Zrenjanina, odgovarajući na cirkularno pismo superintendenta, napisao je sledeće informacije: „Senior Šandor Konečni sazvao je sveštenike i nadzornike verskih zajednica iz Banata na vanredni konvent seniorata u Kikindi. Trebalo bi već i u Subotici održati, i tek nakon toga ima smisla održati konvent Crkve. Pravnik me je obavestio da je novi crkveni Ustav sa pravnog aspekta u redu, pa shodno Tvom nalogu, na sednici predsedništva ćemo o njemu raspravljati. Pravnik predlaže da  se iz naziva Crkve izostavi naziv „mađarska“, jer bi mogao da bode oči državnih organa. On predlaže naziv „Evangelička Hrišćanska Crkva“[1]

        Znači, Nemačka Evangelička Hršćanska Crkva Augsburškog veroispovedanja je iz svog naziva izostavila reč ,,nemačka“ i nastavila svoju delatnost kao Evangelička Hršćanska Crkva Augsburškog veroispovedanja.

        Od nemačkih seniora i sveštenika ni jedan nije ostao u Crkvi, te je celokupno služenje pripadalo preostalom mađarskom svešteničkom zboru. Prvi i najvažniji zadatak je bio zaustavljanje rušenje hramova.


[1] Videti u Prilogu: br. 1. – Dopisivanje, 28. novembar 1946. godine

Crkvene zajednice
Bački Jarak
/sites/default/files/2021-01/K1_Kirche_Jarek_Bild_von_Mama-4fc00770.jpg
/sr/backi-jarak
Bačko Dobro Polje
/sites/default/files/2021-01/Ba%C4%8Dko%20Dobro%20Polje.jpg
/sr/backo-dobro-polje
Bečej
/sites/default/files/2020-03/1_0.jpg
/sr/becej
Beograd
/sites/default/files/2020-03/beograd_0.jpg
/sr/beograd
Feketić
/sites/default/files/2020-03/feketic.jpg
/sr/feketic
Kać
/sr/kac
Kikinda
/sites/default/files/2020-03/kikinda_0.jpg
/sr/kikinda
Kucura
/sr/kucura
Kula - Crvenka
/sites/default/files/2020-03/cservenka_0.png
/sr/kula-crvenka
Nadalj - Turija
/sr/nadalj-turija
Nova Pazova
/sites/default/files/2021-01/%C3%9Ajp%C3%A1zova.png
/sr/nova-pazova
Novi Bečej
/sites/default/files/2020-03/ujbecse_0.jpg
/sr/novi-becej
Novi Sad
/sr/novi-sad
Pančevo
/sites/default/files/2020-03/pancsova_0.jpg
/sr/pancevo
Ravno Selo
/sites/default/files/2020-03/sove_ravno_selo_village_street_and_protestant_churches_in_1925_0.jpg
/sr/ravno-selo
Savino Selo
/sites/default/files/2021-01/33521404.jpg
/sr/savino-selo
Sombor
/sites/default/files/2020-03/img_6034.jpg
/sr/sombor
Stari Vrbas
/sr/stari-vrbas
Subotica
/sites/default/files/2020-03/szabadka_0_0.jpg
/sr/subotica
Vrbas
/sites/default/files/2020-03/3.png
/sr/vrbas
Vršac
/sites/default/files/2021-01/Bela%20Crkva%20xxxx.jpg
/sr/vrsac
Zemun
/sites/default/files/2021-01/unnamed.jpg
/sr/zemun
Zrenjanin
/sites/default/files/2021-01/Zrenjanin%20slovacka-evangelisticka-crkva-52605f927d6b4.jpg
/sr/zrenjanin

2023. Oktobar

Pon Uto Srе Čеt Pеt Sub Nеd
25
26
27
28
29
30
1
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
 
 
 
 
 
Pratite nas
 

Facebook stranice:

Bajsa Vrbas Kula

 

 

Duhovna hrana

Starješina izabranoj gospođi i djeci njezinoj, koju ja volim u istini, i ne samo ja, nego i svi koji su poznali istinu, Radi istine koja ostaje u nama i s nama će biti vavijek: Da bude s vama blagodat, milost, mir od Boga Oca i od Gospoda Isusa Hrista, Sina Očeva, u istini i ljubavi. Obradovah se veoma što sam našao neke od djece tvoje da hode u istini, kao što primismo zapovijest od Oca. A sad, molim te, gospođo, ne kao da ti novu zapovijest pišem, nego koju imadosmo od početka, da ljubimo jedni druge. A ovo je ljubav: da hodimo po zapovijestima njegovim. Ovo je zapovijest, kako čuste od početka, da po njoj hodite. Jer mnoge varalice iziđoše u svijet, koji ne priznaju Isusa Hrista da je došao u tijelu; takav je varalica i antihrist. Čuvajte se, da ne izgubimo ono što uradismo, nego da primimo potpunu platu. Svaki koji prestupa i ne ostaje u učenju Hristovom, taj Boga nema; a koji ostaje u učenju Hristovom, on ima i Oca i Sina. Ako neko dolazi k vama i ovo učenje ne donosi, ne primajte ga u kuću i ne pozdravljajte se. Jer ko se pozdravlja s njim, učestvuje u njegovim zlim djelima.”

 

( 2 Jn, 1-11 )

Magyar Kormany