Skip to main content

1.2 Verska i crkveno-istorijska pozadina

„Formiranjem jedinstvene južnoslovenske države, crkve i verske zajednice, kao i sama država, suočile su se sa neočekivanim problemima. Bilo je mnogo jednostavnije u ranijim delovima države. U staroj Srbiji Pravoslavna crkva je bila državna crkva. Nova država, međutim, objedinila je 6 miliona pravoslavaca, 5 miliona katolika, 1.400.000 muhamedanaca, šaku – 240.000 protestanata, 60.000 Jevreja, kao i staro-katolike, grkokatolike i druge, od strane države priznate i nepriznate sekte.“[1]

 Evangelisti u većem broju žive u dva dela države: u Međumurju, oko 30.000 duša i u tri županije Bačke, Banata i Srema, u današnjem Dunavskom Banatu [Dunabánát], oko  180.000 duša. Naspram drugih, oni su i ovde u manjini. U preostalim delovima zemlje obrazuju mala ostrvca, na primer u Hrvatskoj, Bosni, Slavoniji, dok u Srbiji (južno od Beograda), Hercegovini i Dalmaciji i u drugim mestima možemo ih naći samo tamo gde se razvila industrija.

Evangeliste čine četiri nacionalnosti. To su Mađari, Nemci, Slovaci i Vendi (Slovenci).

Najmoćniju grupu evangelista čine Nemci sa 110.000 duša. Oni su Podunavske Švabe, koji su naseljeni u tadašnjoj Južnoj Mađarskoj za vreme cara Jozefa drugog, između 1784. godine i 1786. godine. U Bačkoj su koncentrisani oko Novog Vrbasa [Újverbász] (sadašnjeg Vrbasa), u Sremu oko Nove Pazove [Újpázova], dok u Banatu oko Kačareva [Franzfeld]  i Mramorka [Mramorak]. Pored njih bilo je i 500.000 nemačkih katolika.

Slovaci, njih oko 50.000, grupisali su se oko Bačkog Petrovca [Petrovác] u Bačkoj, Kovačice [Antalfalva]  u Banatu, i Stare Pazove [Ópázova]  u Sremu. U drugim delovima zemlje su bili prisutni samo kao vojnici u raznim garnizonima.

,,Prema statistici o verskim zajednicama u Državi SHS, u anektiranim južnim krajevima bivše Ugarske, u Banatu živi 33.701 protestanata, u Bačkoj i Baranji njih 100.638[2],  i to Mađari, Nemci i Slovaci.“[3]

Broj protestanata, međutim u odnosu na ukupno stanovništvo iznosi samo 1.65%.

„Iz crkveno-upravnog aspekta, kao i evangelisti, tako i vernici  reformatske vere pripadaju biskupijama u Mađarskoj. Posle okupacije obadve crkve su započele samostalno organizovanje.“[4]


[1] „Die Entstehung des südslawischen Einheitsstaates stellte die Kirchen und Glaubensgemeinschaften ebenso, wie den Staat selbst vor ungeahnte Probleme. Wie einfach war es in den früheren Teilen des Staates gewesen. Im alten Serbien war die orthodoxe Kirche die Staatskirche... Der neue Staat aber vereinigte plößlich 6.000.000 Orthodoxe, 5.000.000 römische Katholiken, 1.400.000 Mohammedaner mit kleineren Beständen von Protestanten (240.000), Israeliten (60.000), Altkatholiken, Griechisch-Unierten und Anhängern verschiedener vom Staat anerkannter und nicht anerkannter Sekten.“ – In: Festbuch der evangelischen Kirchengemeinde A.B. in Zagreb, Staat und Konfessionen in Jugoslawien., str. 23.

 

[2] Videti sliku broj 1. i 2. u Prilogu

[3] In: Godišnjak Mađara (Magyarság Évkönyve), str. 81.

[4] In: Godišnjak Mađara (Magyarság Évkönyve), str. 84.

 

Crkvene zajednice
Bački Jarak
/sites/default/files/2021-01/K1_Kirche_Jarek_Bild_von_Mama-4fc00770.jpg
/sr/backi-jarak
Bačko Dobro Polje
/sites/default/files/2021-01/Ba%C4%8Dko%20Dobro%20Polje.jpg
/sr/backo-dobro-polje
Bečej
/sites/default/files/2020-03/1_0.jpg
/sr/becej
Beograd
/sites/default/files/2020-03/beograd_0.jpg
/sr/beograd
Feketić
/sites/default/files/2020-03/feketic.jpg
/sr/feketic
Kać
/sr/kac
Kikinda
/sites/default/files/2020-03/kikinda_0.jpg
/sr/kikinda
Kucura
/sr/kucura
Kula - Crvenka
/sites/default/files/2020-03/cservenka_0.png
/sr/kula-crvenka
Nadalj - Turija
/sr/nadalj-turija
Nova Pazova
/sites/default/files/2021-01/%C3%9Ajp%C3%A1zova.png
/sr/nova-pazova
Novi Bečej
/sites/default/files/2020-03/ujbecse_0.jpg
/sr/novi-becej
Novi Sad
/sr/novi-sad
Pančevo
/sites/default/files/2020-03/pancsova_0.jpg
/sr/pancevo
Ravno Selo
/sites/default/files/2020-03/sove_ravno_selo_village_street_and_protestant_churches_in_1925_0.jpg
/sr/ravno-selo
Savino Selo
/sites/default/files/2021-01/33521404.jpg
/sr/savino-selo
Sombor
/sites/default/files/2020-03/img_6034.jpg
/sr/sombor
Stari Vrbas
/sr/stari-vrbas
Subotica
/sites/default/files/2020-03/szabadka_0_0.jpg
/sr/subotica
Vrbas
/sites/default/files/2020-03/3.png
/sr/vrbas
Vršac
/sites/default/files/2021-01/Bela%20Crkva%20xxxx.jpg
/sr/vrsac
Zemun
/sites/default/files/2021-01/unnamed.jpg
/sr/zemun
Zrenjanin
/sites/default/files/2021-01/Zrenjanin%20slovacka-evangelisticka-crkva-52605f927d6b4.jpg
/sr/zrenjanin

2024. Fеbruar

Pon Uto Srе Čеt Pеt Sub Nеd
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
3
 
 
 
Pratite nas
 

Facebook stranice:

Bajsa Vrbas Kula

 

 

Duhovna hrana

Starješina izabranoj gospođi i djeci njezinoj, koju ja volim u istini, i ne samo ja, nego i svi koji su poznali istinu, Radi istine koja ostaje u nama i s nama će biti vavijek: Da bude s vama blagodat, milost, mir od Boga Oca i od Gospoda Isusa Hrista, Sina Očeva, u istini i ljubavi. Obradovah se veoma što sam našao neke od djece tvoje da hode u istini, kao što primismo zapovijest od Oca. A sad, molim te, gospođo, ne kao da ti novu zapovijest pišem, nego koju imadosmo od početka, da ljubimo jedni druge. A ovo je ljubav: da hodimo po zapovijestima njegovim. Ovo je zapovijest, kako čuste od početka, da po njoj hodite. Jer mnoge varalice iziđoše u svijet, koji ne priznaju Isusa Hrista da je došao u tijelu; takav je varalica i antihrist. Čuvajte se, da ne izgubimo ono što uradismo, nego da primimo potpunu platu. Svaki koji prestupa i ne ostaje u učenju Hristovom, taj Boga nema; a koji ostaje u učenju Hristovom, on ima i Oca i Sina. Ako neko dolazi k vama i ovo učenje ne donosi, ne primajte ga u kuću i ne pozdravljajte se. Jer ko se pozdravlja s njim, učestvuje u njegovim zlim djelima.”

 

( 2 Jn, 1-11 )
megvalosult a BGA alap tamogatasaval
BGA alap